Kenangan di Puncak Part 15

cover kenangan di puncak


"malam ni??tak free kot awk,sebab plan nak keluar ngan member sy,nape awk?"

"owh camtu ke,emm takpe la,takde pape awk"

mulut kata tidak tapi hati kata lain. kecewa juga aku saat mendengar jawapan dari mulut nikita itu. memang aku ingin keluar bersamanya pada malam itu kerana aku rasakan,masa yang aku luangkan bersamanya tadi belum cukup. terlalu singkat nikita, terlalu singkat untuk aku mengenalimu hanya pada pertemuan pertama. tolak masa tersengih-sengih,tolak masa berblushing,tolak masa mengunyah makanan,tolak masa ketawa sambil tutup mulut,hanya berapa minit saja berbaki untuk aku menyelami hati budi kamu. tak cukup wahai nikita tak cukup.

petang itu aku hanya berehat sahaja di rumah. cuaca yang agak terik menghalang aktiviti rewang aku pada petang itu. rakan rewang aku, kudi juga sedang berada di alam lain. tidak mungkin aku keluar rewang seorang diri, itu bukan rewang namanya,tapi seorang loser yang dah tak tau apa yang nak dibuat. sedang aku berbaring itu, terlihat roomate sedang menggoreng gitar kapoknya. pelbagai lagu yang digorengnya,tapi majoritinya lagu berbahasa inggeris yang langsung tidak pernah aku ketahui. bagi mengelakkan perkara ini berterusan, aku pancing dia dengan satu pertanyaan ringkas sebegini.

"bro,aku nk request lagu, boleh tak?"

"ko nak request lagu apa?"

"lagu hujan,kotak hati"

1,2,3 go. perlahan-lahan jari menari-nari di tali gitar. mula-mula perlahan,kini semakin rancak. irama yang tadinya kelam kabut sudah mula mendapat rentak. aku menunggu dengan penuh sabar sebelum aku mencelah.

Tak usah kau terangkan ku tahu
potret wajahmu di setiap penjuru
curahkan deritamu padaku
biarku rasa apa yang kau lalu

Terang terang
bersama rasa sayang
ku biarkan kau terbang
terang terang
sudut kecil ku isi
untuk senyuman mu lagi

Berbaring renung kita ke bulan
lagu yang ku tulis ku nyanyikan
lagu cinta tentang kita berdua
yang kan kita kenangi hingga tiba masa

mulut aku terkumat kamit menyanyikan lagu ini sambil diiringi alunan gitar oleh roomate aku. roomate aku sedikit curiga akan perlakuan aneh aku pada petang itu. biasanya, aku tidak sejiwang ini. sambil aku masih lagi menyanyi, ingatan aku terus kepada nikita willy. apa yang sedang dibuatnya ketika ini?mungkin tengah tidur kot sambil berdengkur. ketika asyik membayangkan wajah nikita willy itu, tiba-tiba wajah gadis berjilbab turut melintas dengan laju. berapa kelajuannya itu tidak pula sempat aku kira. apa sudah jadi pada dia?semenjak peristiwa malam itu, dia sudah tiada lagi dalam hidup aku. dia ibarat musuh kepada aku, mungkin kasar bunyinya,tapi aku tak mampu menipu perasaanku. apa yang dibuat olehnya tidak mampu untuk aku maafkan. Sorry seems to be the hardest word girl. tapi,aku tidak mendengar habis penjelasan darinya pada malam itu. mungkin ada perkara penting yang aku terlepas, yang mungkin boleh membetulkan kembali persepsi aku kepada dia. seperti yang biasa aku baca di majalah terbitan Karangkraf, antara kesilapan semasa bercinta adalah tidak memberi ruang secukupnya kepada pasangan untuk menjelaskan hal sebenarnya. emm,whatever la.

pada malam itu,aku chat bersama nikita willy. aku sempat bertanya dengan siapa dia keluar tadi, dia hanya menjawab dengan member. aku menerimanya dengan nada positif,walaupun kadang-kadang terbit perasaan sangsi akan jawapan itu. chat pada malam itu tidak berlangsung dalam tempoh masa yang lama. penat katanya, jadi dia meminta izin untuk mengundur diri dari medan chat kerana hendak tidur. aku turutkan sahaja permintaannya. sebelum dia melelapkan mata,aku sempat menghantar sekeping mesej.

"sebelum awak tidur,cuba awak dengar lagu ni, McFly - All About You..:D"

"bez ke lagu tu awk,jap ek"

aku menanti dengan sabar akan respons dari dia. sudah 5 minit berlalu, terasa seperti 5 tahun. arghh lamanya, dah tido ke minah ni?aku terus menanti sehinggalah handset aku berdering menandakan ada satu mesej.

"wah bez la,lagu ni untuk sy ke?thanks awk..:D"

"yup,untuk awak la,hehehe"

"hehehe,k la awk,nak tido dlu,nites"

hari sudah cerah,pelbagai urusan menanti aku pada hari ini. kelas, assignment,research dan juga perlu study untuk menghadapi test yang berlambak- lambak sepanjang minggu ini. nak tak nak,hal berkaitan nikita willy dan gadis berjilbab perlu ditolak tepi dulu buat sementara waktu. kudi juga sama,perlu ditolak tepi,kalau melayan kerenah dia,memang tak lulus test la aku jawabnya. perkara test ni bukan boleh dibuat main, kalau tak score masa test,nanti carry mark akan rendah,bila carry mark rendah, peluang untuk lulus menjadi tipis,apatah lagi dapat A. bila peluang nak lulus tu rendah,mula la berdebar tak ingat dunia bila nak cek result, dan bila lulus setakat dapat c je, memang takkan dapat DL la,dan bila tak dapat DL, mula la dipandang rendah nanti. jadi,semuanya bermula dengan test yang bakal aku hadapi ini.

ketika menjawab test,aku perasan akan sepasang mata yang sering curi-curi pandang kepada aku. aku cuba berlagak cool. kadang-kadang,aku jual mahal jugak. tapi,macam rugi pula kalau jual mahal sangat. jadi,aku membalas jelingan itu. yeah jelingan yang tak lain tak bukan ialah dari gadis berjilbab. sayu juga hati tatkala melihat dia. please gadis berjilbab, jangan buat aku rasa bersalah sebegini, aku mahu teruskan hidup aku tapi bukan dengan kamu. selesai menjawab test, aku lekas pulang ke rumah. terbit satu rasa kepuasan bila beban test sudah berjaya dibuang jauh. aku mau meraikan kebebasan sementara yang aku nikmati ini bersama nikita willy. yeah weekend ini aku mau luangkan masa bersamanya.

sudah 15 minit aku terpacak menunggu nikita di sebuah pusat membeli belah yang alamatnya ada tertera bukit,tapi tidak la terletak di atas bukit,hanya di atas tanah rata sahaja. orang ramai semakin ramai yang lalu lalang di hadapan aku. ada juga beberapa kapel yang lalu sambil berpegangan tangan. dari kejauhan,aku nampak kelibat nikita willy bersama beberapa orang temannya. dia paling menyerlah diantara mereka,mungkin ada elemen bias di dalam kenyataan aku ini. apabila sudah hampir dengan aku, teman-teman seakan faham dan mula melencong kearah lain dan membiarkan aku hanya berdua bersama nikita. aku berjalan beriringan bersamanya,kami tidak berpegangan tangan, kerana masing-masing bukan muhrim.

"awak,sy nk cakap sikit dengan awk ni"

"yup,cakaplah,sy mendengar"

"sy rasakan,sy dah jatuh cinta la"

"erkkk,biar betul awk ni,dengan sapakah?"hati aku berdegup kencang mendengar kenyataan dari nikita itu. dia jatuh cinta dengan siapa pulak ni?

"awak ingat tak ada malam tu sy cakap sy keluar dengan member sy"

"ha yup ingat-ingat,malam sy bagi lagu kat awak tu kan,then?"

"sebenarnya sy jumpa someone malam tu,hihihi"

"owh ye ke,means lelaki la kan?"jawab aku sedikit hampa.

"yup,actually sy da lama kawan dengan dia,then malam tu dia buat surprise untuk sy,dan yang lebih surprise lagi,dia propose sy"

"owh macam tu ke,so awk terima la?"tanya aku dengan suara yang tersekat-sekat.

"belum lagi,sy mintak masa dari dia untuk pikir dulu,but now,i will"

jantung aku bagaikan luruh sehingga ke kaki tatkala mendengar pernyataan itu dari mulut dia. apa yang aku takutkan akhirnya terjadi juga. dia terlucut dari genggaman aku, aku terlambat,ada orang lain yang terlebih dahulu menyatakan perasaan cinta terhadap dirinya.

"hey,nape awk diam je ni?"

"hehehe,takde pape,btw selamat berbahagia awk..:D"

"thanks awk,awk ni memang kawan yang baik, eh ada member sy kan,dia selalu tanya kat sy pasal awk,dia minat kat awak kot,nanti sy kenalkan pada awk k"

"eh takpe la awk,sy ni bukannnya ensem pon,huhuhu"

pertemuan yang diharapkan menjadi momen bahagia itu bertukar menjadi derita. Hambar. tiada apa yang menyeronokkan lagi. dia bakal menjadi hak milik orang lain sedikit masa lagi. orang yang mungkin lebih berhak untuk menerima cinta dia. aku redha akan ketentuan ini, mungkin tuhan sedang merencanakan sesuatu yang lebih baik untuk aku. mana kita tau kan.

aku pulang ke rumah sewa dengan hati yang sayu. pilu. masih berbekas kesedihan itu di hati ini. perlahan-lahan aku menongkat motorku di sebelah motor kudi. aku tidak terus masuk ke rumah,sebaliknya memerhati kelibat kanak-kanak yang sedang asyik bermain bola sepak. seronoknya menjadi kanak-kanak,hidup tanpa masalah. tiba-tiba,terasa getaran di dalam poket seluar. handset nokia hitam merah dikeluarkan,ada sekeping mesej yang baru masuk. mesej dari gadis berjilbab. ringkas sahaja mesejnya yang berbunyi begini...

"saya dah break dengan bf sy"

TAMAT...

p/s: terima kasih kepada semua pembaca kenangan di puncak,aku amat menghargainya, buat masa ini,aku masih berbaki satu semester lagi di puncak alam, jadi perihal kenangan di puncak season 2 itu aku sendiri pon belum pasti,kalau ada,ada la,kalau tiada,sampai di sini sahajalah,biarlah tuhan yang merencanakannya,kan2..:D

23 coretan ikhlas:

falynee said...

gadis berjilbab dah break, so why not zamir ganti tmpat tu? hahaha

tahniah utk penulisan yang hebat!

Syam Tajuddin said...
This comment has been removed by the author.
Syam Tajuddin said...

Thanks bro. Layan abes novel ni ;)

. said...

hahahahaha...epul. kire nk ckp la dua2 awek xdpt ek..alaaa gadis berjilbab solo kot..ape lg...

pepol said...

falynee...hahaha,mane hebatnya...:D

pepol said...

syam...tq bro support kenangan di puncak,hehehe

pepol said...

biza..yup,dua2 xdpt,ciss

syakirah ismail said...

Wahhhh sedih ending nihhhh.....
Pe lg....gadis berjilbab tu da single....cuba lah...hehee....hopefully ada season 2...,

pepol said...

syakirah...hahaha

Verrine's said...

hahahahahahaha dua2 pon tak dpt! hampeh!

pepol said...

fira..hahaha,sedih betul

Azreen Shafila Abdullah said...

sad ending ke happy ending ni? :D

all the best for the last sem ^^

pepol said...

azreen...campur2,hehehe thanks

Marya Hana said...

*menuju puncak (AF)
*puncak kasih kita (ziana zain)
*uitm puncak perdana

rupa2nya kisah puncak alam ker.. jiran ..

pepol said...

marya hana..hahaha,nxt sem sy prac kt puncak perdana

Eja Razif said...

wah baru sempat habis baca...ni la novel online yang tak buat eja pening..kalau baca penulisan 2u..memang pening..sebab banyak kena baca...btw, good luck..:)

pepol said...

eja..heheh,thanks eja,wah eja baca penulisan2u ek?

#ZamanKini said...

best la :) plus background muzik pun best...keep it up bro :)

pepol said...

cik eda..tq tq

Huda Yusoff said...

what a great story.. =)

pepol said...

thanks huda..:D

Juju Kasih Umairah said...

best sgt.. =)

Juju Kasih Umairah said...

best sgt sgt sgt.. =)