Kisah Halimah,DL dan Angan-Angan

angan

petang itu aku hanya duduk-duduk sahaja di hadapan rumah. melihat kereta-kereta dari kelantan yang meluncur laju menghala ke kuala lumpur. nak kata pegi bershopping,lambat lagi hari raya aidilfitri. so,aku assume ada perlawanan yang membabitkan Red Warrior di Lembah Klang aje la. aku memerhati jugak ke arah langit sana. sudah lama aku tak ambil gambar awan. kebetulan bateri kamera juga sudah habis, seharian aku abiskan untuk caj semula kuasanya,tapi haram tak masuk. mungkin aku perlu beralih kepada bateri lain pula selepas ini. sedang aku duduk termenung itu, terlihat kelibat dua orang wanita yang sedang berjalan menuju kearah rumah aku. yang seorang itu badannya masih solid manakala yang sorang lagi sudah out potongan badannya.

"assalamualaikum,mak kamu ada di rumah?"tanya Mak Temah kepada aku.

"waalaikumussalam,ada mak temah,jemput la masuk ke rumah"pelawa aku kepada Mak Temah.

rupanya Mak Temah datang berkunjung ke rumah aku bersama anak daranya, Halimah. sudah lama jugak Mak Temah tidak datang berkunjung ke rumah aku ini. semenjak tewas di pemilihan JKKK aritu, semacam berlaku sedikit pergeseran diantara mak aku dan jugak Mak Temah, mungkin mak aku ada calon pilihannya yang tersendiri yang dirasakan mampu membawa kemajuan kepada kampung ini. sementara Mak Temah memulakan sesi sembang di dalam rumah bersama mak aku, aku mempelawa Halimah untuk sama-sama melihat kereta lalu lalang di hadapan rumah. melihat akan Halimah ni, terus aku teringat akan perihal ayahnya yang menangis kerana Kuch Kuch Hota Hai tempoh hari.

"hai awk,jauh termenung"

"merenung masa depan awk"

"amboi,tak lama lagi cerah la kan masa depan awk"

"eh mane tau awk"

"ye la,tak lama lagi da nak abes blaja kat uitm tu kan,lama kan awk blaja"

"emm tu la,da 5 tahun da,sy bukannya apa awk study lama-lama ni,sy kalau boleh nak belajar setinggi mana yang sy mampu, sy nak majukan diri sy,sy nak majukan penduduk kg ni,sy nk majukan bangsa kita, bila sy belajar tinggi-tinggi ni,nanti boleh la sy apply kerja bagus-bagus,jadi manager,pakai tie,duduk dalam opis ada air-cond, lagipun awk tau je la kan,sy anak sulung keluarga sy,nanti akan tiba masanya untuk sy support pulak perbelanjaan adik-adik sy,sampai bila nak harapkan ayah sy sorang je, sikit masa lagi pencen la ayah sy tu, jadi sy yang akan ambil alih untuk membantu adik-adik sy di dalam pelajaran nanti, selain itu, satu hari nanti sy akan berkeluarga awk, sy akan kawen,ada anak,dan membina sebuah keluarga bahagia. perbelanjaan untuk membina sebuah keluarga ni bukannya murah awk,nak-nak pulak kalau hidup di bandar,serba serbi berbayar,nak pegi kerja ngan tol nya lagi,pastu duit minyak lagi, nak beli rumah lagi, harga rumah bukannya murah sekarang ni awk,semua maen setengah juta keatasnya, tu belum lagi dicampur ngan loan PTPTN lagi,bil air,bil elektrik,bil streamyx,cukai pintu,cukai jalan,banyak la lagi awk,sebab tu la sy belajar tinggi-tinggi dengan harapan nanti sy dapat kerja bagus dengan gaji yang juga bagus."

"wah awk,hebatnya awk bercakap,kagum sy,awk ni mesti pandai kan orgnya"

"eh takde la awk,sy biasa-biasa je"

"semalam result uitm da kua kan?boleh tak sy nak tau awk dpt pointer bape?mesti dpt DL kan,hihihi"

"DL??errr,lebih kurang la tu kot"

fikiran aku terus melayang kepada result yang aku cek semalam. dapat DL??kah kah kah,kirim salam je la.

p/s:2022 : Kisah Masa Hadapan,cerpen baru ke?

2 coretan ikhlas:

hana said...

oh tidak...
jgn berani bertanya tntg result..
hahah

pepol said...

hana...hahaha,tau xpe