Fulzam dan blognya

blog-wordle

Fulzam,yeah nama aku Fulzam, mungkin kedengaran agak pelik,tetapi itulah yang ditulis oleh seorang nurse comel sebuah hospital kerajaan pada sekeping kertas yang digelar surat beranak satu masa dulu. terbit rasa hairan yang amat tinggi pada diri mengapa nama aku sebegitu rupa. persoalan ini aku ajukan pada papa aku yang baru sudah menikmati juadah ikan sardin yang menjadi kegemarannya semenjak alam kampus lagi.

Fulzam : papa,kenapa nama along Fulzam?macam pelik je

Papa : owh fulzam nak tau ye,nama fulzam tu papa amek sempena nama seorang blogger,saiful zamir,blog die bez, tak macam blog papa,failed terus. papa cantumkan nama depan dan belakang dia,so jadi la fulzam.

Fulzam : owh macam tu,ha nak tanya lagi,kenapa orang panggil papa "kudi"??dari mana papa dapat nama panggilan tu?

Papa : Err...err...err

agak lama aku menanti jawapan dari papa, tetapi hanya err yang keluar, mungkin papa belum bersedia untuk membongkar kisah hidupnya pada aku. aku membuka laman blog yang dimaksudkan, ternyata beliau rajin menulis. tapi entri di blognya terhenti pada satu tarikh,tiada lagi update selepas itu,ini mengundang persoalan kepada aku,apakah dia sudah hilang minat untuk menulis?atau internet di rumah beliau sudah dipotong,ataupun ada makhluk asing yang datang menculik sehingga menyebabkan dia tidak boleh update blog lagi?arghh ke situ pula aku melalut,biarkanlah dia,kini tiba masa untuk aku pulak buat blog.

aku mahukan sebuah blog yang simple tapi kemas. tiada widget2 yang memedihkan mata dan membuatkan mereka yang on9 guna broadband sakit hati menunggu untuk semua widget tu abes loading. aku mau sebuah blog yang ringan dan cukup pantas bila loading,aku mahukan pembaca memberi perhatian pada apa yang aku tulis,dan bukannya menilai dari cantik buruknya template,hensem atau huduh pemiliknya atau jumlah follower. lagipun itulah tujuan berblogging bukan,menulis dan org baca.

aku tak mau blog aku dipenuhi dengan gambar pasangan aku di bahagian tepi,ini blog aku,bukan blog pasangan aku. lagipun,aku tidak mau timbul masalah di kemudian hari. sudah banyak cerita yang aku dengar, time kapel,bukan maen lagi letak gambar makwe/pakwe dekat tepi,pastu tulis caption "ini buah hati sy,jangan curi tau"(owh,sumpah aku geli). kemudian bila perhubungan putus di tengah jalan,mula la sibuk nak buang semua gambar2 tu,dan akan ada satu entri khas mengenainya yang bertajuk "Awak tiada lagi dalam hidup sy".owh,sungguh naif.

aku tak mau blog aku kelihatan seperti utusan online versi blog. owh man, we are blogger, not a reporter. aku tak mau blog aku hanya ada entri2 yang ceritanya tengah panas. petang semalam whitney houston mati, dan pada malamnya,akan naik la entri yang bertajuk "Whitney Houston Meninggal Dunia",segala isi kandungannya hanyalah di copy paste dari website2 berita, dengan sedikit penambahan dari tuan empunya blog,maka terhasillah entri yang boleh menjana ribuan trafik. woo,itu bukan cara aku.

besar harapan aku untuk melihat apa yang aku angankan ini menjadi kenyataan. "selamat datang ke dunia blog,fulzam".aku berbisik di dalam hati.

p/s: entri ni terlampau banyak benda yang tersirat,pandai2 la korg tafsir sendiri

0 coretan ikhlas: