Benda Salah

benda salah

pagi itu sejuk sekali. penyaman udara yang dipasang kuat beserta suhu yang rendah membuatkan aku terasa seperti hendak terkucil. aku duduk di kelas, suasana sungguh sepi sekali. hanya bunyi "ketuk ketak ketuk ketak" dari sepatu lecturer memecahkan kedinginan pagi itu. hari ini telah berlangsung satu test untuk subjek yang boleh tahan jugak susahnya. mungkin bagi para tahfiz, paper ni kacang je,tapi bagi aku yang sering terminum air dimasuki semut,test pagi ni boleh tahan dahsyatnya.

semalaman aku menghadap buku dan bukan muka buku,hanya untuk lulus test pada pagi ini. aku optimis, pengorbanan aku ini akan membuahkan hasil. tapi, apakan daya, aku hanya merancang, apa2 pon tuhan yang akan menentukannya. apa yang aku baca semalam,langsung tak keluar der. aku musykil jugak,apakah ada konspirasi untuk menggagalkan aku?arghh tidak baik untuk tuduh semberono sebegitu.

aku kini mula tidak keruan. kepala yang tidak gatal digaru-garu. matlamat asal untuk lulus kini di dalam bahaya. aku tidak mahu gagal lagi,subjek ini killer,lagipun malu la aku nanti bila lecturer umum aku dapat markah paling rendah. aku memerhati sekeliling, kelihatan para pelajar dekan sedang kusyuk menulis sambil menundukkan kepala. ternyata,soalan sukar sebegini tidak menjadi kudis kepada mereka.

aku memalingkan muka aku ke sebelah kiri. terlihat kudi sedang kusyuk menulis. terbit perasaan hairan di dalam diri aku melihat dia boleh menjawab dengan tenang soalan itu. aku memerhatikan lagi tindak tanduknya. sedang die menulis,tiba2 dia menyelak kertas jawapannya dan menampakkan nota di bawahnya. aku terkejut,patutlah dia steady je jawab,rupanya ada toyol.

"wei,passing dekat aku,aku nak tau jugak jawapan"

"kejap2"

aku terus menanti toyol yang dijanjikan oleh kudi,namun hampa. sampai ke sudah,dia tidak memberikan toyol yang dijanjikan itu pada aku. selesai menghantar kertas jawapan yang hampir kosong itu,aku sudah tidak sabar untuk cepuk kepala di luar kelas.

"woit,apasal ko tak bagi jawapan dekat aku tadi,ko nak makan sorang ek?"

"bukan macam tu,biarlah aku sorang je yang tiru,aku taknak kau terbabit sama,biarlah aku sorang je masuk neraka,aku tak nak kau ikut sama"

aku berlalu pergi sambil mengesat air mata terharu yang menitis laju.

p/s:

8 coretan ikhlas:

Suraya Aris said...

erk. ada benda buruk dia buat. ada jugak benda baik dia buat. hanya tuhan dapat judge dia :D

FaiZaH Fyn said...

wahh bagus kudi ni :)

pepol said...

suraya aris..:D

pepol said...

faizah..:D

Aween Md Zahir said...

kemsalam kudi wey !

pepol said...

aween..:D

Verrine's said...

bodo la..sian kudi.hahahahah

pepol said...

fira..hahaha