Tadika dan Teka-Teki

klasik 93
klasik 93

hari sudah tengah hari. matahari tegak di atas kepala. namun,bahangnya tidak la seterik hari ini. mengimbau kenangan di tahun 1993, ketika aku masih di tadika.aku masih kecil dan terlalu naif dengan dunia ini. setahun sebelumnya, pahang menjadi juara berganda,liga dan jugak piala malaysia,pencapaian yang sukar untuk diulangi sehingga ke hari ini.

aku gelisah menantikan detik kami semua dilepaskan pulang ke rumah. aku menjeling ke arah mathan yang kelihatan konfident. mathan merupakan kawan baik aku semasa kecil. ini disebabkan rumah kami yang terletak di level sama. sebelum dilepaskan balik,kami semua perlu melalui apa yang aku panggil sebagai azab di zaman kanak-kanak. semua pelajar di tadika ini diwajibkan untuk menjawab teka-teki sebelum boleh balik.

benda ni cukup azab bagi aku. dan sampai sekarang,aku memang tak minat jawab teka-teki. kalau ada orang yang bagi teka-teki kat aku,awal2 lagi aku akan cakap "surrender". dan hari itu,seperti biasa, ada sesi teka-teki. aku dah mula menggeletar. soalan pertama ditanya dan sepantas kilat sume budak2 angkat tangan untuk menjawab. tangan aku masih di bawah. soalan kedua ditanya dan seterusnya. seorang demi seorang dilepaskan untuk pulang. sehingga ke satu soalan, mathan mengangkat tangan dan berjaya menjawab dengan betul.

aku mula panik. mathan pantas mengambil begnya untuk pulang. aku melihat sekeliling.terlihat hanya 2 orang yang tinggal. ketika mathan mula memakai kasut sekolah,aku dengan pantas mencapai beg sekolahku dan sepantas kilat aku berlari menuju pintu keluar. cikgu menjerit memanggil nama aku. aku meneruskan larian aku. walaupun tidak laju,tapi tetap berjaya meloloskan diri dari tadika itu.

sampai di rumah,aku cuba membuka pintu rumah. berkunci. aku mula rasa cuak. berkali-kali aku mengetuk pintu rumah. masih tiada jawapan. tanpa disedari, air mata mula jatuh bercucuran. aku duduk sambil menahan kesedihan. pada usia sebegitu kecil, aku masih belum mampu menyelesaikan masalah sebegitu. tiba-tiba, emak kesayangan sampai. beliau memujuk anak kesayangannya ini dan pintu rumah dibukakan.

"macamane sekolah hari ni,ok?"tanya ibuku.

"ok,cikgu bagi balik awal hari ni"jawab aku selamba.

p/s:ada peristiwa berlaku di hujung tahun 2011 yang membuatkan..........emm entahlah

4 coretan ikhlas:

FaiZaH Fyn said...

eh dulu masa tadika mesti kena nyanyi lagu katak baru dapat balik haha

pepol said...

faizah...kah kah kah

Rayyan Haries said...

Happy New YEar! !1st time here. tadika jer, rayyan dera budak2 darjah satu nyanyi jugak..haha

pepol said...

rayyan...kah kah kah