Horizon Cinta : Ohh Cucur Udang

horizon cinta


"tonight,we are young,so let's set the world on fire,we can burn brighter than the sun" .
Ringtone dari handset Maya memecah kesunyian pada petang itu. Maya hanya memandang acuh tidak acuh pada skrin telefon bimbitnya. Sudah ada 10 missed call dan 7 keping mesej dari orang yang sama. Azhar. Teman lelaki Maya. Azhar masih cuba untuk memujuk Maya. Azhar tidak menyangka perkara sekecil itu boleh membawa kepada perlakuan sebegini oleh Maya. Maya langsung tidak menjawab panggilan darinya malah mesej-mesej yang dihantar hanya memenuhkan inbox sahaja tanpa ada usaha untuk membacanya oleh Maya.


"tonight,we are young,so let's set the world on fire,we can burn...."

"Hey, apa lagi yg u nak ni??!!!" Maya akhirnya menjawab panggilan telefon itu.

"Maya, please Maya,maafkan i, seriously i terlupa Maya,bukan i sengaja...." Azhar cuba memujuk Maya.

"Terlupa?? dah berapa kali i ckp dekat u,jangan beli goreng pisang untuk i, i tak suka, dah berapa kali i cakap beli cucur udang,cucur udang,tu pon u tak boleh ingat ke?? Errr!!!" Maya menjelaskan punca kemarahannya.

"Sorry Maya, i tak makan cucur udang, i makan goreng pisang je,dats why i beli goreng pisang untuk u, i ingatkan u boleh into jugak dengan goreng pisang,rupanya tak boleh,sorry once again..."

"dah dah dah, cukup dengan sorry u tu,ni bile nak anta cucur udang i?" Maya bercakap dengan nada suara yang agak tinggi.

"Kejap lagi i antarkan cucur udang u ok.." Azhar cuba memujuk Maya dengan menghantar cucur udang yang menjadi kegemaran Maya.

Usai menamat panggilan telefon, Maya duduk kembali menghadap laptop Asus yang dibeli 2 semester lepas. Ada senyuman lebar di wajah Maya, senyuman yang jarang-jarang dapat dilihat pada wajah yang pernah dikatakan ada iras-iras Melissa Maureen itu. Senyuman itu diikuti dengan ketawa kecil. Perlakuan Maya itu turut menarik perhatian seekor cicak kubing yang sedang berlegar-legar diatas siling. Mungkin kerana berasa terlalu hairan melihat perlakuan Maya ketika itu, cicak itu pantas mengeluarkan apa yang digelar oleh ramai orang sebagai 'tahi cicak' dan benda itu menuju laju ke bawah tempat Maya berada. Mujur tembakan dari cicak itu tidak tepat, hanya sipi-sipi sahaja dari termasuk ke dalam cole berisi air Nescafe yang dibancuh oleh Maya kira-kira setengah jam yang lalu.

"Emm,sayang betul boyfriend aku dekat aku, aku buat-buat merajuk dengan marah terus je dia pujuk aku dengan cucur udang,hihihi" dialog ini tidak terdengar di luar sebaliknya hanyalah monolog dalaman oleh Maya.

Maya masih leka menghadap facebooknya. Maya asyik melihat beberapa keping gambar sempena minggu pameran motosikal dari serata Malaysia
yang diupload oleh rakan alam maya nya. Satu persatu gambar itu dilihatnya. Ada ketika terlihat gambar si empunya gambar bergambar bersama-sama motosikal yang rata-rata berkuasa tinggi. Maya hanya tersenyum melihat gambar orang yang pernah menjadi teman tapi mesranya itu. Itu kisah lama. Kini, Maya bahagia bersama Azhar.

Sudah setengah jam berlalu. Maya melihat ke arah jam di laptop yang berada di sudut kanan sebelah bawah. Terbit perasaan risau mengenangkan Azhar masih belum kunjung tiba. Sedang Maya berfikir ke mana Azhar, vibrate dari handphonenya menyedarkannya kembali. Ada satu mesej sampai, pasti dari kekasih hatinya, Azhar. Pantas butang ditekan untuk membaca isi kandungan mesej itu. Sangkaan Maya meleset. Begini bunyi mesej itu.

"Maya, boyfriend ko Azhar accident, dekat simpang tepi kedai cucur udang ni, ko datang sini cepat,kitaorg tengah tunggu ambulans ni,sorry aku takde kredit nk call ko"

p/s:Salam Ramadan buat semua pembaca blog ini..:D

6 coretan ikhlas:

Wadi AR said...

salam ramadhan too

pepol said...

wadi AR..hehehe,tq

aku said...

pasal cucur udang pun nak merajuk. pelik betul pompuan nih [=.=]

pepol said...

aku..hahaha,mcm2 perangai..

ghost writer said...

kau patut join untuk penulisan buku bertajuk 'Perisa'.

pepol said...

ghostwriter..hehehe,blh join lagi ke?