Looser Abadi part 4


Hentian bas Pekeliling. Jam 11 pagi. Aku turun dari bas dengan wajah yang sugul. Ayah baru dikebumikan semalam dan hari ini, aku sudah berada di Kuala Lumpur. Aku tinggalkan begitu sahaja emak dan adikku terkontang kanting tanpa nakhoda. Aku lari dari tanggungjawab, tanggungjawab sebagai ketua keluarga bagi menggantikan ayah.
Mana hala tuju aku selepas ini? Ke mana aku harus pergi? Rumah Ikram. Aku perlu menumpang teduh di rumahnya terlebih dahulu sebelum aku menentukan langkah seterusnya. Aku menaiki tangga stesen monorail Titiwangsa. Tidak ramai orang, maklumlah belum tiba lunch hours.
Lagi 5 minit monorail akan sampai. Aku duduk menunggu di satu sudut. Terlihat sepasang kapel sedang berpelukan setentang dengan tempat aku berdiri. Melayu, mungkin budak sekolah barangkali, yang ingin melampias nafsu tanpa ada rasa serba salah. Melihatkan si gadis dalam pelukan si jejaka itu, aku teringat akan Liza, kekasih Ikram. Busy kah dia, kalau tak, boleh dia temankan aku hari.
“Bro, aku ada Titiwangsa ni, nak pergi rumah kau, kau ada tak?”
Sekeping mesej dihantar kepada Ikram. Tak sampai seminit, Ikram membalas.
“Aku takde dekat rumah la, kau try contact Liza, dia ada kunci rumah aku”
“Liza? Minah tu bukan study shah alam ke? Camne aku nak jumpa dia?”
“Boleh tahan jugak pendingnya kau ni, kau kan dari KL nak ke shah alam, nanti jumpa la dia dulu dekat seksyen 2, amek kunci dulu, bangang!”
“Hahaha, celaka sorry bro, aku tengah kacau, wokeh bakmai no tepon Liza”
Aku terus menyimpan nombor telefon Liza. Sedang monorail dari Titiwangsa ini mula bergerak perlahan meninggalkan stesen, aku berkira-kira untuk menghantar mesej kepada Liza. Menghantar mesej kepada makwe orang ni, lain pendekatannya. Kalau tersilap cara, boleh menimbulkan rasa cemburu di sebelah pakwe dan rasa tidak mau layan di sebelah makwe.
     “Hai si cantik, ada masa untuk saya tak?”
5 minit berlalu. Liza masih belum membalas. Mungkin gadis secantik dia biasa mendapat mesej sebegini saban hari, yang dihantar oleh ratusan lelaki yang kepingin kasih sayang. Monorail mula melewati stesen Bukit Bintang, stesen yang menjadi tumpuan selain KL Sentral. Aku memerhati orang yang keluar masuk dari monorail ini sambil terasa getaran di dalam telapak tangan. Satu mesej diterima.
     “Nak main-main, aku takde masa,okbai”
Mesej dari Liza membuatkan aku tersenyum sinis. Makwe yang garang, dan sukar dijangka. Aku suka.
     “Oi Liza, ni Azne, aku nak mintak tolong kau sikit ni” aku berterus-terang memberitahu siapa aku.
     “Azne?? Jangan nak main-main la, bila masa pulak mamat tu tau nombor aku???”
Perempuan, memang tinggi sifat curiganya, tidak mudah percaya, tetapi sekali dia sudah percaya, faham-faham sendiri la. Memandangkan Liza masih belum percaya yang aku Azne, sepupu Ikram, aku harus menelefonnya.
     “Hai Liza, Azne sini”
     “Hello, la betul-betul Azne ke? Mana kau dapat nombor aku ni? Kau spy aku ke?”
Belum apa-apa, dah macam-macam dia tuduh aku, biasa la perempuan.
     “Aku mintak dekat Ikram la, aku nak mintak tolong kau ni, kau ada kunci rumah Ikram kan?”
     “Ha ah, ada, asal, kau ada dekat mana ni?”
     “Aku dalam monorail ni, dah nak sampai dekat KL Sentral, nanti aku nak jumpa kau kejap dekat Shah Alam, nak amek kunci rumah Ikram”
     “Owh ok, nanti pape mesej je, aku dah habis kelas ni, nak jumpa lecturer kejap”
     “Wokeh si cantik”
     “Bangang”
Perbualan bersama Liza tamat, dan aku sudah sampai di KL Sentral. Jalanraya yang sibuk menyukarkan aku untuk menyeberang jalan. Kini, hanya tinggal satu step sahaja lagi untuk aku sampai ke Shah Alam, iaitu dengan menaiki bas rapid bernombor U80. Memandangkan hari ini bukan hari minggu, maka tidak terlalu ramai yang menunggu bas. Aku pasti akan mendapat tempat duduk di dalam bas nanti.
Aku melabuhkan punggung di atas kerusi penumpang. Tidak ramai penumpang, hanya ada beberapa orang gadis yang aku bilang pelajar sebuah universiti di Shah Alam dan beberapa orang lelaki warganegara Bangladesh. Bas perlahan-lahan melewati sebuah kawasan warna-warni yang digelar Little India. Sebuah kawasan yang didominasi oleh masyarakat India. Dulu, kawasan ini tidak secantik sebagaimana sekarang, tapi segalanya berubah pasca PRU 12 selepas menyaksikan sokongan masyarakat India beralih kepada pembangkang. Kerajaan cuba mengembalikan sokongan dengan pelbagai cara dan salah satunya dengan memperindahkan semula kawasan ini. Bangang. Masih banyak lagi isu tertunggak yang menjadi permasalahan masyarakat India yang perlu dipandang kerajaan, dan mereka bukanlah mendambakan hiasan indah di tepi jalan seperti yang dinikmati mereka sekarang ini.
Ketika bas sudah mula melewati kesibukan bandaraya Kuala Lumpur, aku termenung sendirian, memikirkan pintu rezeki yang masih belum terbuka untuk aku.  Ayah sudah tiada untuk menyara makan minum aku. Mak tidak bekerja, mana mungkin dia mampu untuk menghulurkan wang. Aku mengeluarkan skrol ijazah yang aku bawa bersama. Besar pengharapan aku pada dua keping sijil yang tertera nama aku ini. Apakah dua helaian sijil ini mampu memberikan senyuman kepada aku kelak?
What will I be years from now
What will I wear, how will I look?
I think too much, I think too much

Celaka. Aku perlu menentukan hala tuju hidup aku sekarang. Aku tidak lagi berada di dunia yang serba serbi mudah. Dulu, hendak makan, guna sahaja duit pinjaman. Hendak berhibur, guna sahaja duit pinjaman. Kini, semuanya sudah berakhir, yang baru bermula ialah hutang aku bersama PTPTN. Satu bentuk penindasan terancang dari kerajaan tersayang.

Monolog aku terhenti tatkala bangunan Shah Alam Convention Centre mula menjengah pandangan mata. Aku sudah semakin hampir dengan Seksyen 2. Aku membetulkan duduk, dan menarik beg ke sisi.

“Aku dah nak sampai seksyen 2, kau dekat mana?” mesej ringkas untuk Liza.

“Aku dah sampai seksyen 2” juga ringkas dari Liza.

“Celaka, cepatnya kau sampai, tak sabar betul nak jumpa aku”

“Woi giler, aku pergi print assignment dekat belakang ni la tadi”

Liza sudah berada di Seksyen 2 rupanya. Cergas minah ni. Aku turun di Seksyen 2 yang di sebelah kirinya terdapat banyak kedai makan. Sebaik turun, mata melilau-lilau mencari gadis genit yang berjaya menambat hati sepupu aku ini.

Nah itu dia Liza, sedang menanti aku dengan skuter Yamaha Ego. Gadis genit yang tampak selesa memakai blouse pink polka dot. Terserlah kecantikan di dalam persalinan ringkas itu. Aku berjalan menghampirinya. Mata jantanku meliar memerhati tubuhnya atas bawah. Badannya menggiurkan, itu kesimpulan ringkasku.

“Jauh kau datang print assignment” aku menegurnya.

“Dekat sini murah, lagipun aku jumpa member kejap tadi, cepat betul kau balik sini?”

“Emm sini murah ye, pastu kos kau isi minyak semua, jadi lebih kurang je kan, dengan tengah panas terik ni, buat gelap kulit kau je nanti”

“Tak payah nak caring sangat ye, aku dah ada bf, sepupu kau pulak tu”

“Aku just cakap apa yang semua laki akan cakap bila ada makwe cantik macam kau depan dieorang, eh mana kunci rumahnya?”

“Dah sudah, tak payah kunci, jom naik dengan aku, aku pon nak lepak sana jugak”

“Siot!! Motif kau nak lepak dengan aku pulak? Ikram kan takde”

“Peduli apa Ikram takde, aku memang nak lepak situ, dah la jom cepat, panas ni”

Aku menurut sahaja kehendak si Liza ni. Rezeki yang datang jangan ditolak. Dapat juga aku berseronok dengan makwe orang di dalam rumah kosong itu. Line clear beb line clear!!

Take a look at my girlfriend
She’s the only one I got
Not much a girlfriend
I never seem to get a lot

Aku membonceng di belakang Liza. Kelakar. Sepatutnya,aku yang berkromosom XY ini membonceng Liza, yang berkromosom XX. Tapi, ini sudah terbalik pula. Mata-mata liar di tepi jalan mula menjeling aneh kearah kami. Persetan mereka, kini aku selasa duduk membonceng di belakang gadis secantik Liza. Terbit juga rasa bangga.

Aku merapatkan badanku dengan Liza. Aku dapat menghidu baum perfumenya. Mukaku dirapatkan ke kepalanya. Aku dapat mencium bau rambutnya dan boleh meneka syampu apa yang digunakannya. Sedang aku di khayal sendiri, Liza menyergah.

“Oi apahal kau rapat sangat dengan aku ni? Belakang sikit la giler”

Liza mula tidak selesa dengan tingkah laku aku. Mungkin. Di dalam hatinya kita tidak tahu apa yang sedang dia rasakan. Kami mula memasuki kawasan Seksyen 6, Shah Alam.

“Wei, tapau makanan dulu, aku dari pagi tak makan, lapar” aku mengarahkan Liza agar singgah membeli makanan terlebih dahulu.

“Aku pon tak makan lagi ni”

Kami berhenti membeli makanan di sebuah kedai yang aku sifatkan agak murah. Satu stategi yang bijak dari pemiliknya. Menjual dengan harga yang murah di kawasan yang dimonopoli dengan pelajar ini, hasilnya, kedai makannya penuh sehingga ke belakang.

Kami sudah sampai di flat usang yang menjadi tempat Ikram berteduh. Cuaca di luar masih panas. Selesai mengunci skuter, aku dan Liza mendaki anak tangga menuju ke rumah Ikram di tingkat 4. Liza membuka grill dan pintu, sambil aku membuka kasut.

Aku meletakkan beg yang dibawa dari kampung ke dalam sebuah bilik kosong di dalam rumah ini. Liza meletakkan makanan yang dibeli tadi di ruang tamu, atau lebih tepat ialah di atas lantai. Rumah ini tiada meja makan. Bukan semua photographer hidupnya senang. Itu realiti. Mungkin hanya mewah pada musim cuti sekolah.

“Letak la dulu Liza beg kau tu” aku menegur melihat beg sandang Liza yang masih erat di bahunya.

Ketika Liza menunduk untuk meletakkan beg sandangnya, aku terpandang sesuatu yang sering menjadi igauan kepada mereka yang digelar lelaki.

p/s: boleh contact aku kalau nak beli novel Kenangan di Puncak

0 coretan ikhlas: