Satu Hari di Hari Raya

Hari ini merupakan hari raya. Jika dilihat di kalendar, ini hari kedua umat Islam di Malaysia beraya, umat islam di negara lain aku tak berapa tau sangat kerana ada negara yang berbeza tarikh bermulanya Hari Raya Aidilfitri. memandangkan ini hari raya yang kedua, jadi aku tidak berbaju melayu, cukup hanya dengan berseluar jeans dan menyarung jersi. ringkas, tapi maintain ensem. rambut seperti biasa di sisir ala-ala Shahz Jaszle, owh ye, dia da tukar nama, sekarang Shahrizal Jaszle, macam-macam.

target aku pada hari ini ialah rumah di hujung kampung sana, bersebelahan rumah tok siak. Sumber-sumber tidak rasmi mengatakan di rumah itu ada ramai makwe, jadi terasa agak ralat jika tidak berpeluang untuk berziarah. jadi, aku bangun lebih awal dari biasa hari ini, hanya untuk pergi ke rumah yang sudah ditarget dari malam semalam lagi.

Sampai sahaja di hadapan rumah yang dimaksudkan, sudah terlihat ramai makwe-makwe hijabista....eh ke hijabster? aku juga kurang pasti gelaran yang mana lebih tepat,silap aku jugak tak rujuk Nadya Syafanis dulu sebelum menulis entri ini. Dari jauh lagi aku sudah nampak golongan hijabista yang berwarna-warni seolah memeriahkan suasana hari raya ini. Di hari biasa, mereka sudah berwarna-warni, apatah lagi di hari lebaran ni ye dak?

Aku meminta laluan untuk masuk ke dalam rumah sambil sempat jugak menjeling ke arah hijabista sekalian ini. Comel jugak yang bertudung hijau itu. Cepat-cepat aku alihkan pandangan dan masuk ke dalam rumah. Di dalam rumah, terlihat ada 3 orang hijabista. Sorang kaler merah, sorang oren dan sorang lagi kaler biru. Lama aku memerhati yang kaler biru itu, rasa macam pernah dilihat sebelum ini, tapi di mana ya? owh baru aku teringat, rupanya ini rumah makwe satu sekolah dengan aku dulu. Ya, aku hampir terlupa. melihat kepada tetamu yang tidak ramai, aku menghampirinya dengan niat ingin bertanya khabar sambil mengambil tahu perkembangan terbaru diri beliau, dengar cerita sudah bekerjaya di Kolumpo.

aku :Hai..

Hijabista : eh hai..

aku : lama kan tak jumpa, buat apa sekarang?

Hijabista : yup, lama kan kita tak jumpa, emm saya da kerja da sekarang, dekat KL, awak pulak?

aku : owh,kerja Kolumpo, saya ada sini je, tolong mak kemas rumah,hehehe

Hijabista : hahaha,kelakar la awak ni, macam dulu jugak, tak berubah

aku : hehehe, ni cuti raya berapa hari ni, lama ke?

Hijabista : tak lama la awak, dua hari je, bengang giler dengan bos, patut bagi la lama sikit, orang ni nak beraya, mana la cukup setakat 2 hari, baju pon 5 pasang tu, belum kira ngn shawl, syria bagai lagi, kalau setakat dua hari je cuti, time bila nak pakai semua-semua tu? takde otak betul bos ni, geram je pot pet pot pet pot pet

aku : awak, bersyukurlah dapat cuti 2 hari, cuba awak tengok pekerja Bangladesh dekat negara kita ni, agak-agak, da berapa tahun dieorang tak balik beraya dekat negara dieorang??

p/s: takut betul aku memikirkan tahun depan mybe aku kena bagi duit raya pulak,siot betul


12 coretan ikhlas:

Erna Ziana Lamsera said...

singgah beraya kat sini. selamat hari raya dr nana :')

pepol said...

erna..hehehe, selamat hari raya nana..:D

Nurulee said...

Tgok budak sekolah, dapat cuti raya seminggu. kekeke =D selamat hari raya.

pepol said...

nurulee...hehehhe

n u r e e c h a said...

Selamat Hari Raya saudara C=

**follow sudah !

pepol said...

nureecha..wokeh

duniafana said...

samat hari raya bro

pepol said...

duniafana..selamat hari raya

SyamimiNazifa said...

dah kerja mestilah bagi kan xD

pepol said...

syamimi..hehehhe

Mohd Rizwan said...

done follow sini.. :) nice blog!

follow blog wan plak

http://rizwanewan.blogspot.com/

blog wan tak cantik mcm blog abg pepol..huhu

pepol said...

mohd rizwan,hehehe,tq