Looser Abadi part 3


Kampung Ulu Gali. Terik mentari seolah-olah memberi gambaran apa yang bakal aku hadapi di rumah nanti. Kemarahan emak masih membahang, kecewa dengan pencapaian aku di universiti.
“Assalamualaikum” aku menghulurkan salam.
“Waalaikummussalam, sape tu?” suara lembut mak kedengaran dari dalam rumah. Mak menyelak daun pintu dan terpampang aku dihadapannya.
“Hah ko rupanya Azne, buat apa kau balik ke rumah ni?!!” mak menengking aku tepat di muka pintu. Aku tidak mempedulikan leteran mak sebaliknya terus masuk ke dalam rumah. Aku perasan ayah tiada di rumah, mungkin masih belum pulang dari bekerja. Aku masuk ke bilik aku. Sudah lama aku tinggalkan bilik ini. Cat di dinding bilik ini masih belum berubah. Gabungan warna coklat dan hijau lembut yang dicat dalam bentuk segi empat sama ala-ala papan dam nyata menggamit memori zaman menunggu result SPM.
Rindu.
Aku melabuhkan badan di atas tilam empuk. Rasa sengal-sengal badan akibat hanya tidur di atas lantai bilik di rumah Ikram masih lagi terasa. Mujur aku dihidangkan dengan pemandangan yang enak dari Liza, hilang sedikit rasa sakit di badan ini.
Di luar, emak sedang membebel kepada adik yang sering melengahkan solat. Dari kecil sehingga besar, aku dihidangkan dengan leteran dari emak. Tidak pernah berhenti. Betullah kata kajian yang aku baca dari sebuah majalah tempoh hari, wanita akan bercakap sekurang-kurangnya 7 ribu perkataan sehari. Perghh, tak penat ke?
Melihatkan keadaan di luar semakin tidak terkawal, aku keluar dari bilik. Aku tengok adik aku masih lagi terbaring di hadapan televisyen.
“Oi giler, bangun pergi sembahyang Zuhur, dah pukul berapa ni?!!”
Emak dan adik sama-sama terkejut melihat aku meninggikan suara. Juga mungkin terkejut melihat aku bertegas dalam hal ibadat yang aku sendiri ambil ringan sebelum ini.
“Yang ko ni, dah sembahyang ke belum?” satu ayat yang pedas tepat menuju ke muka aku dari emak.
“Belum mak,hehehe” aku tersipu malu menjawab pertanyaan emak.
“Dah, dua-dua pergi sembahyang sekarang jugak!! Nanti dua-dua kena dengan emak kang, tak kira besar ke kecik!!!” emak membebel dengan nada separa menjerit. Aku dan adik berlalu ke bilik air sambil menggelengkan kepala. Risau memikirkan emak yang mungkin terkena serangan jantung jika terus membebel dengan nada setinggi itu.
Aku sembahyang berjemaah bersama adik, sesuatu yang kali terakhir dilihat di rumah ini 8 tahun yang lalu. Ketika itu aku sedang bersiap untuk menghadapi peperiksaan PMR, tahun di mana aku berusaha bersungguh-sungguh dan tidak lelah meminta pertolongan daripada tuhan. Itu dulu, sekarang aku jauh berbeza.
Ketika di tahiyyat akhir, telefon rumah berdering. Sedikit sebanyak, ia menganggu tumpuan aku. Selesai memberi salam, aku dan adik dikejutkan dengan jeritan emak. Aku terus berlari mendapatkan emak yang sudah seperti terkena sawan.
“Ayah kau accident nak, accident…” emak tidak berupaya menghabiskan ayatnya dan dia mula lemah. Aku memapahnya sebelum dia terjatuh. Aku menjerit kepada adik untuk mengambil kunci kereta yang tersangkut di dinding rumah. Sambil aku masih cuba menenangkan emak, adik sudah menghidupkan enjin kereta. Ayah pergi kerja dengan menaiki motorsikal cabuk, keretanya hanya tersadai di garaj.
Aku memecut laju kereta Proton Wira kepunyaan ayah. Emak masih menangis di belakang sambil ditemani adik. Ini kali pertama emak tidak menegurku kerana memandu laju, mungkin dia sedar, kami bertarung dengan masa untuk bertemu dengan ayah. Jalan yang tidak begitu sibuk membantu kami sampai cepat di hospital.
Hospital. Aku benci hospital. Walaupun aku ada ijazah di dalam bidang berkaitan pengurusan hospital, aku sangat bencikan hospital. Hospital pada aku sebuah tempat yang penuh dengan rasa kecewa. Semua yang masuk ke sini dengan wajah yang sugul dan darah yang menitis. Jika ada kegembiraan sekalipun, hanyalah semasa menyambut kelahiran seorang bayi, itupun didahului dengan jeritan kesakitan.
Di hospital kami disambut oleh seorang nurse yang masih muda. Cantik. Matanya mengingatkan aku kepada mata Heliza Helmi. Mata besar yang seksi. Aku dimaklumkan bahawa ayah sudah dimasukkan ke dalam bilik pembedahan. Ayah hilang banyak darah semasa kemalangan itu dan pada usia veteran, dia tidak mampu untuk menanggungnya.
Aku dan adik masih cuba menenangkan emak. Emak tidak henti-henti menangis. Aku mengambil handset kepunyaan emak. Aku menghantar mesej kepada semua saudara-mara. Aku mahu mereka semua tau keadaan ayah. Walaupun ayah sering tidak dipedulikan oleh mereka, tetapi aku yakin benda sebegini tidak boleh didiamkan begitu sahaja. Aku juga sempat mesej kepada Ikram. Ayah sering dipinggirkan oleh adik-beradiknya sendiri kerana ayah tidak belajar tinggi. Ketika adik-beradik lain semua tinggal di ibu kota, ayah hanya mampu membina rumah papan di atas tanah pusaka peninggalan arwah atuk. Ketika aku diterima masuk ke universiti dulu, ayah merupakan orang paling gembira. Kerana dia percaya, nasib keluarga akan berubah tidak lama lagi. Tapi, lihatlah sekarang ini, aku menghampakannya.
Sudah sejam lebih ayah di dalam, masih tiada khabar berita. Ayah sedang bertarung untuk hidup manakala kami bertiga di luar sedang bertarung dengan emosi. Emak sudah berhenti menangis. Kelihatan dia seperti sudah bersedia untuk menerima apa-apa perkara yang bakal terjadi.
Pasrah.
Telefon aku berdering, panggilan dari Ikram.
“Hallu bro, macamana ayah ko? Ok tak?”
“Belum tau lagi, still dekat dalam lagi”
“Owh yeke,takpe la,ko doa banyak-banyak,insyaAllah ok tu” Ikram cuba menguatkan semangatku.
“Thanks bro,mudah-mudahan takde pape la,aku tak sempat jumpa lagi ayah aku”
Aku terus sahaja matikan panggilan sebaik melihat doktor sudah keluar dari bilik pembedahan. Dari jauh aku tengok doktor itu hanya menunduk, seolah memberi isyarat tiada apa yang mampu dilakukannya. Aku memimpin tangan emak sambil kami bertiga menghampiri doktor. Doktor itu memandang tepat kearah mataku. Aku jadi kaget. Dia kemudian menggelengkan kepalanya sebagai tanda memberitahu bahawa ayah sudah tiada lagi di dunia ini. Seraya itu, emak terus menangis sekuat-kuatnya.
Aku cuma mampu menekup muka. Rasa sesal yang amat sangat. Aku tidak sempat untuk bertemunya buat kali terakhir. Yang lebih memeritkan, besar harapannya pada aku, tapi aku gagal untuk melunaskannya.
I could never have
Standing here with you
One regret, one mistake
Nothing we could do  

“Siapa waris si mati?” tanya pegawai yang bertugas di kaunter.
“Saya anak sulung dia, kenapa ya encik?”
“Ok, memandangkan ayah encik terlibat di dalam kemalangan, jadi jenazah seeloknya dikebumikan secepat mungkin, kerana allahyarham berdarah dengan banyak”
“Owh ok, saya akan uruskan pengkebumian secepat mungkin”
Telefon tidak henti-henti bordering. Semua panggilan masuk dari sanak saudara dan rakan-rakan. Orang kampung sudah mula berkumpul di rumah aku, untuk membantu menguruskan pengkebumian. Tok imam memberi cadangan kepada aku agar pengkebumian dijalankan sesudah solat Asar. Aku turutkan sahaja. Aku sebenar seakan masih tidak percaya dengan apa yang terjadi. Baru semalam aku menerima scroll untuk titik peluh aku selama 2 tahun belajar di universiti, dan hari ni aku di kampung untuk menguruskan pengkebumian ayah aku.
What the hell???
Sekelip mata hidup aku berubah. Aku bergelar seorang graduan dan seorang anak yatim dalam tempoh masa yang cukup rapat. Sekelip mata juga aku bergelar ketua keluarga, sesuatu yang aku tak tau mampu atau tidak untuk aku galas.
Selesai solat jenazah, aku mengetuai upacara mengusung jenazah ke tanah perkuburan. Walaupun aku jahil, tetapi aku mahu menyempurnakan pengebumian jenazah ini dengan tangan aku sendiri. Aku mahu berada sekali di dalam liang lahad untuk menguruskan jenazah ini. Aku cuba menahan kesedihan. Aku harus kuat. Harus, jika tidak, bagaimana aku ingin menjadi ketua keluarga?
Upacara pengkebumian sudah selesai. Syukur tiada apa-apa yang kurang enak seperti di dalam rancangan Tanah Kubur itu berlaku tadi. Orang ramai sudah mula meninggalkan tanah perkuburan. Aku juga sudah mula melangkah. Aku tahu, sebaik aku melangkah 7 langkah, malaikat akan mula menghampiri jenazah ayah, untuk menyoalnya.
Malam ini terasa sungguh sunyi. Walaupun ramai orang yang berkunjung untuk mengucapkan takziah, tetapi suasana rumah masih lagi sunyi sepi. Semuanya seakan tidak percaya ayah sudah tiada. Ketika semua masih lagi bersedih, aku mengajukan ini kepada emak.
“Emak, Azne nak pergi Shah Alam”
p/s: nantikan novel Kenangan di Puncak di pasaran tidak lama lagi. 

5 coretan ikhlas:

Zaza Abrizah said...

Ayah hilang banyak semasa kemalangan itu dan pada usia veteran, dia tidak mampu untuk menanggungnya.

ayah hilang banyak ape pul?hahahahaha

Eja Razif said...

hilang banyak darah tuh....eheheh...part kelakar rasanya...

Upacara pengkebumian sudah selesai. Syukur tiada apa-apa yang kurang enak seperti di dalam rancangan Tanah Kubur itu berlaku tadi.

Memang tergelak lahhh...

pepol said...

zaza..hahaha,tertinggal perkataan "darah"

pepol said...

eja..hehehe

o'she ashikin muzapa said...

wah..sedihnye xsmpat jmpe ayahnye pon lps grad.. :(