Horizon Cinta : Nyata Kita Berbeza

horizon cinta1

Kita memang berbeza, dari serba serbi, atas bawah, kiri kanan. Tapi, kita masih tegar bersama. Dan hari ini, kita meluangkan masa untuk bersama, hanya selepas beberapa bulan kita merancang, baru hari ini ia dimakbulkan oleh tuhan yang satu.

Aku tiba dengan menyarung kemeja biru kotak-kotak di badan dan seluar jeans biru lusuh. Ringkas. Aku duduk di atas bangku bersebelahan pancuran air sambil mengunyah Snicker yang dibeli di kedai serbaneka 24 jam sebelum aku tiba di sini. Ketika di kunyahan terakhir, aku terbayang akan kehadiran kau di hadapan aku. Lengkap berpakaian warna biru, sama seperti apa yang aku gayakan hari ini. Tidak perlu kotak-kotak, cukup sekadar kau memakai sepersalinan yang sama warna dengan aku. Dan tidak semena-mena, kau muncul di hadapan aku, mungkin untuk memeranjatkan aku. Jujur, aku terperanjat, tapi bukan kerana kehadiran kau, tetapi melihat warna baju yang kau pakai. Merah. Nyata kita berbeza.

Aku meneruskan langkah ke dalam pusat membeli belah sambil diiringi oleh kau. Kau masih pakai perfume yang sama, perfume pemberian aku. Aku masih ingat akan baunya, tidak terlalu keras dan nyaman untuk dihidu oleh hidung. Sepanjang berjalan di sebelah kau, kita tidak banyak berbual. Dan kadangkala, aku berasa agak sedikit kekok. Mungkin ini kesannya pabila kita lama tidak bersua. Aku menghampiri kaunter tiket. Kita sudah berjanji untuk menonton wayang bersama. Aku mencadangkan filem arahan Mamat Khalid, tetapi kau tegas ingin menonton aksi terbaru Bruce Willis. Dan akhirnya, kita membeli tiket berbeza dan menonton di hall berlainan. Nyata kita berbeza.

Cerita sudah ditayangkan selama 30 minit tetapi tiada satu babak pon yang melekat di dalam kepala aku. Ternyata, fikiran aku di tempat lain dan bukan pada wayang yang sedang dipertontokan. Aku bangun dari kerusi, membetulkan seluar dan terus keluar. Saat aku menolak daun pintu itu, hanya satu yang bermain di kepalaku.

"Aku tidak mau jumpa kau lagi, nyata kita berbeza"

p/s: tangga pertama sudah aku daki

3 coretan ikhlas:

CintaZulaikha said...

perghhhhhhhhhhhh...cara luahan yg terbaik utk membezakan pasangan..like

Miss Xyz said...

Orang kata, "berbeza itulah yang saling melengkapi" orang katalah.

Anonymous said...

Wahhhhh